Od knoflíku až po autobus aneb Igla a Ites

Vážení čtenáři, mnoho z vás určitě zná plastové autobusy Škoda Karosa 11 (ŠD11) asi v nejběžnější kombinaci bílá s červenou, které byly ovládány dálkově pomocí kabelu na baterky, s volantem, takže autobus dokázal i zatáčet. Dálkově myslíme, že k autobusu byl připevněn kabel (asi 1 m dlouhý), který vedl až k ruce dotyčného řidiče. Existovala i verze s bateriemi, které se vkládaly do podvozku, takže autobus byl bez kabelu. U této verze byly i jiné disky kol. Autobusy měří 33 cm. Na podvozku autobusu je nápis ITES KOH-I-NOOR HARDMUTH 09 TRHOVÉ SVINY, KAROSA ŠD11
Nyní bychom si mohli představit firmu, která tyto autobusy produkovala.
Začneme historií v roce 1905. V Trhových Svinech byla postavena malá továrna na výrobu hospodářských strojů, později se zde vyráběly knoflíky, sponky, přezky…Rok 1938 přinesl i výrobu prvních mechanických hraček např. parní stroje pro děti, plechové vláčky… V r. 1948 byla továrna znárodněna a zařazena pod n.p. Motor – Union, České Budejovice. 1950 se továrna stala součástí n.p. Igla, České Budějovice. V šedesátých letech zde byla zahájena výroba mechanických a elektrických hraček, které byly označovány nápisem Ites. O pár let později přešla tato firma do podniku KOH-I-NOOR HARDMUTH České Budějovice, ale hračky se ještě nějakou dobu označovaly nápisem Ites či nálepkou Igla.
Tato jihočeská firma produkovala i raritní motokáru na klíček. Motokáru si mohli nadšenci postavit sami, prodávala se totiž jako stavebnice s návodem i obrázky na sestavení. Pro méně zdatné existovala možnost koupě již motokáry sestavené. Tato zajímavost měří od nárazníku k nárazníku 18 cm a má pohyblivou přední nápravu čili, když zatočíte volantem doprava, natáhnete klíčkem, motokára by se měla vydat tímto směrem. Označení Ites je nalepeno na plíšku u přední nápravy.
Pokud se vydáte do Muzea Staré krásnosti, rádi vám ukážeme autobus ŠD 11 s kabelem v bíločervené verzi i plechovou motokáru na klíček.